Vera Seppion (°Ekeren, 1 juni 1949) verschaft zich met haar camera een achterpoortje om binnen te glippen in wereldjes waartoe zij zelf niet (meer) behoort. Wie haar daarbij volgt betreedt geen verstilde landschappen, voor deze Tweeling moet er bruisend leven voelbaar zijn, er moeten wat emoties rondspatten.


Steekwoorden zijn daarom mensen en kleuren. En ja, zwart blijkt hier vaak een hoofdtint, in alle toonaarden tussen git en bruin. En de mensen zijn bovendien dikwijls kinderen, omdat zij nog leven in een eigen wereldje, waar spontaan en direct gereageerd wordt op het hier en nu.


Omdat voor Vera Seppion alledaags België wat te grijs is, morgen een te voorspelbare herhaling van vandaag, pakt ze regelmatig haar koffers en vertrekt met bestemming ‘Exotisch’: Bolivië, Vietnam, Haïti, Rwanda, India, Sri Lanka...  Ze keert telkens terug met een camera vol meegesmokkelde kinderen.


Spontaan leven heeft vaak iets van een feest en zo raakt Vera ook verzeild op folkloristische festijnen in eigen stad, waarbij ze haar koffers kan vergeten: Chinees Nieuwjaar, Songkran (Thais Nieuwjaar), Ganesha (hindoefestival rond de god met het olifantenhoofd) - Antwerpen is op die momenten even zeer exotisch.


“Kunnen we straks jouw beelden van ons feest zien?” is dan steeds de vraag.


Dat kan, dankzij Vera’s webstek, die dan ook druk bezocht wordt door wie erbij was, of net afwezig is geweest. Vera’s foto’s als een soort ‘ooit gemist’ herhaling.

Met dat soort aan journalistiek grenzende fotografie, had Vera inmiddels al ervaring opgedaan in het contact met collega-website-kunstenaars. Zij zorgde voor flitsen van poëzieoptredens en expo-vernissages, zoals Zuiderzinnen-poëzie, Gedichtendag, tentoonstellingen van Gerard Deweer, Roland Van Hecke en Willie Cools.


Haar eigen werk heeft ze naar buiten gebracht via tentoonstellingen in de Mercator-galerie, taverne De Berenbak, cc De Markgraaf te Hove en in Mess Antigoon, de voormalige ontmoetingsruimte van haar vroegere werkgever, het Ministerie van Defensie.
Als deelneemster aan de editie van Mil Art 2002 kwam Vera Seppion als laureaat uit de selectie met een foto uit de Dominicaanse Republiek.


De titel van die foto luidde ‘Kinderlijke onschuld’, kon het toepasselijker?


►  contact

Vera Seppion, zelfportret

© foto: Vera Seppion

VERA SEPPION

fotogaleries

Het Stille Pand

de bewoners

reportages

uw foto