
HSP
Roger Nupie waring cuney
Waring Cuney (Washington D.C., 1906-1976) en zijn tweelingbroer komen uit een raciaal gemengd huwelijk. Deze Afro-Amerikaanse dichter maakte deel uit van de Harlem Renaissance, de intellectuele, sociale, en artistieke beweging van Afro- Amerikaanse schrijvers en kunstenaars die ontstond in de jaren 1920. Zijn compacte, ritmische poëzie had een belangrijke invloed op de zwarte poëzie en muziek; hij was een pionier in de op de blues gebaseerde poëzie. Waring Cuney schreef zijn bekendste gedicht, “No Images”, in 1924, op 18-jarige leeftijd. In 1973 verscheen 'Storefront Church' (Paul Brennan, London), een selectie van Cuney’s gedichten, vooral uit de beginperiode van zijn carrière, sterk muzikaal beïnvloed en religieus getint.
Nina Simone zong het gedicht a capella als “Images”. Deze live-versie staat op de LP “Let It All Out” (1966). Ze bleef het lied geregeld zingen, al dan niet a capella of met een sobere begeleiding. Tijdens een concert in Australia in 1992 kondigde zij de song als volgt aan: “Dit is het verhaal van een zwart meisje in de Verenigde Staten van Amerika dat een job als meid heeft gevonden. Ze wordt slecht betaald en behandeld als een slaaf. Ze ziet nergens een weerspiegeling van zichzelf en ze wil terug naar huis, naar Afrika, waar ze thuishoort”. In São Paulo, Brazilië, bracht ze er in 2000 een zeldzame versie van waarbij ze zichzelf begeleidde aan de piano. “Let It All Out” (Japan, Philips - SFX-7306, 1970) “Let It All Out” (US, Philips ‎- PHS 600-202 5) “Let It All Out”, heruitgegeven als “The Other Woman” (Nederland, Philips - 870 040 BFY, 1968)
Roger Nupie vertaalde het gedicht van Waring Cuney. NO MAGES GEEN BEELTENIS Ze kent haar schoonheid niet, ze denkt dat haar bruin lichaam geen glorie kent. Mocht ze naakt kunnen dansen onder palmbomen en haar beeltenis zien in de rivier, dan zou ze het weten. Maar er staan geen palmbomen in haar straat, en afwaswater weerspiegelt geen beeltenis.
Omslagfoto Storefront church
William Waring Cuney