Het Stille Pand

beeld

klank

woord

Cel Overberghe

Cel Overberghe (30/05/1937) is als schilder autodidact . Hij debuteerde met schilderijen waarin een schematische abstractie werd getoond met beperkte kleuren en met een uitgesproken zin voor orde en evenwicht - wat zijn verdere werk zou blijven beheersen.


Als graficus genoot hij een goede opleiding.

Na een opleiding sierkunsten, publiciteit en boekillustratie in het (huidige) SISA in de Cadixstraat vervolmaakte hij zich eerst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, met René De Coninck als leraar en daarna aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in dezelfde stad, waar Jos Hendrickx hem de nodige stielkennis bijbracht.

 

Hij illustreerde tientallen kinderboeken, maar het waren vooral etsen en monotypes waar hij zich als graficus op toelegde en een graad van vakmanschap bereikte die aan de perfectie grenst.


Maar al gauw brak Cel uit het platte vlak van boek en grafiek om zich helemaal op de schilderkunst toe te leggen. Het creatieve aspect is daarbij van doorslaggevend belang:


Elk werk moet beter worden dan het voorgaande. Ik wil tonen wat vrijheid is, dat alles anders kan. Zowel in de muziek als in m’n schilderijen. Abstractie is het summum van vrijheid en laat ook de kijker alle vrijheid tot interpretatie.”


Omdat Cel Overberghe in zijn artistieke loopbaan afwisselend de abstractie en de figuratie beoefent, kreeg hij vanuit de kunstkritiek weleens het verwijt stijlonvast te zijn. Maar als we zijn groeiend oeuvre overschouwen, dan zien we  vooral een kunstenaar aan het werk  wiens hele loopbaan in het teken staat van het experiment en van het onvermoeibare zoeken naar nieuwe vormen en expressiemogelijkheden.


(bron: Het vierkant als tegenwicht - Over Cel Overberghe. Patrick Auwelaert)


GRAFIEK & SCHILDERKUNST

abstract  -  zonder titel